המרכז לייעוץ והרשמה:

1800-40-40-90

ההבדל בין תיאוריה לקריירה - קמפוס אור יהודה 1800-40-40-90

שם:

טלפון:

אימייל:

תחום לימוד:

השאר לנו פרטים ונחזור אליך בהקדם

שם:

טלפון:

אימייל:

תחום לימוד:

מה ההבדל בין פסיכולוגיה התפתחותית לפסיכולוגיה חינוכית?

דף הבית >> קשרי תעשייה >> מאמרים >> מה ההבדל בין פסיכולוגיה התפתחותית לפסיכולוגיה חינוכית?

פסיכולוגיה חינוכית ופסיכולוגיה התפתחותית הם שני תחומים בפסיכולוגיה המתמקדים בילדים ובני נוער. כדי להבין מה ההבדל בין פסיכולוגיה התפתחותית לפסיכולוגיה חינוכית נתחיל בהסבר קצר על שני התחומים.

פסיכולוגיה חינוכית

פסיכולוגיה חינוכית מתמקדת בחוויות ובתהליכים של ילדים ובני נוער במוסדות לימוד: גן, בית הספר היסודי, חטיבת הביניים ובתיכון. הפסיכולוגיה החינוכית מתמקדת בנושאי מחקר הקשורים קשר ישיר בחינוך כמו תהליך ההוראה ושיטות הוראה להעברת חומר במקצועות שונים, לקויות למידה, פיתוח תכנית לימודים, הוראת תלמידים מחוננים, עידוד מערכת יחסים תקינה בין המורה, התלמיד, והורי התלמיד ועוד.

בנוסף, היא עוקבת אחרי תהליכים נפשיים הקשורים בחיי התלמיד במערכת החינוך. תסכולים רגשיים כתוצאה מכשלונות, הגברת מוטיבציה ללימודים, התמודדות עם לחצים מהסביבה להצלחה בלימודים, יחסי החברות בין התלמידים בכיתה ועוד.

מה עושה פסיכולוג חינוכי?

רוב הפסיכולוגיים החינוכיים בישראל מועסקים ע"י מערכת החינוך או ע"י מוסדות עירייה ודרכם הם מטפלים בילדים ובני נוער. רוב עבודתם מתרכזת בילדים ובתהליכים בתוך ומסביב לבית הספר. בין תחומי אחריותם ניתן למנות:

  • אבחון דידקטי של ילדים: בין אם מדובר בלקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז או במקרה של ילדים מחוננים.
  • אבחון בהתאמה התלמידים למסגרת החינוכית המתאימה. 
  • תכנון והנחיות תכנית מניעה בבתי ספר ובגנים בנושאים שונים: זהירות בדרכים, הסכנות שבסמים ואלכוהול ועוד.
  • יצירת אקלים חינוכי במוסד הלימוד – עבודה עם ההנהלה וצוות המורים או הגננות כדי ליצור סביבת לימוד תומכת ומעצימה.
  • הדרכות הורים בקבוצות קטנות או במפגשים אישיים – ייעוץ להורים כיצד להתמודד בעצמם ולעזור לילדיהם להתמודד אתגרים שונים בהם לקויות למידה, קונפליקטים בין ההורים למורים, או התמודדות עם לחץ וחרדה של הילדים.
  • תכניות סיוע פרטניות לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים.
  • בניית תכנית למניעת נשירת תלמידים.

פסיכולוגיה התפתחותית

פסיכולוגיה התפתחותית עוקבת אחרי התפתחות הילד מינקות (ולפעמים אף מתקופת ההיריון), לאורך תקופת הילדות וההתפבגרות וכן בבגרותו. חלק רב מהמחקרים של הפסיכולוגיה ההתפתחותית עוסקים בילדים ובני נוער. המחקר והטיפול עוסקים בהתפתחות הקוגנטיבית, הרגשית, החברתית, המוסרית, המוטורית ועוד.

בישראל, רוב הפסיכולוגים ההתפתחותיים מטפלים בילדים בגילאי הגן.

מה עושה פסיכולוג התפתחותי?

בין תחומי עבודתם ניתן למנות:

  • אבחון עיכובים או פערים בהתתפחות הילד בשלבים שונים בחייו.
  • בניית שיטות טיפול כדי להשלים פערים התפתחותיים
  • טיפול בבעיות חברתיות - עזרה בפיתוח כישורים חברתיים
  • עזרה בהתמודדות בבעיות התנהגותיות

אז בעצם מה ההבדל בין פסיכולוגיה התפתחותית לפסיכולוגיה חינוכית?

כפי שראיתם, ישנם תחומים שונים המשותפים בעבודתם של פסיכולוגים חינוכיים והתפתחותיים. במקרה של שניהם רוב העבודה מתמקדת בילדים ובבני נוער. בנוסף, גם הפסיכולוגיה החינוכית וגם ההתפתחותית מתמקדות בטיפול בילד או בבן הנוער תוך עירוב גורמים שונים כמו בני משפחה, מורים, חברים או דמויות משמעותיות נוספות בחייו. כמו כן, בשני התחומים יש מעקב אחרי ההתפתחות של הילד בנושאים מסוימים כמו רכישת שפה, ציות לסמכות, יכולות קוגנטיביות, כישורים חברתיים ועוד.

עם זאת, פסיכולוגיה חינוכית מתמקדת בראש ובראשונה בהתמודדויות שהילד חווה במסגרות חינוכיות. לעומת זאת, פסיכולוגיה התפתחותית מקיפה גם תחומים נוספים כמו יחסי הילד עם בני משפחתו, מחקרים נוירולוגיים ועוד.

הבדל נוסף הוא שבמדינת ישראל רוב הפיסכולוגיים החינוכיים מועסקים ע"י בתי ספר ועיריות, והם מטפלים בעיקר בילדים בגיל בית הספר. לעומת זאת, רוב הפסיכולוגים ההתפתחותיים מועסקים בטיפול בילדים בגיל הרך (מתחת לגיל 6).

תואר שני והכשרה בפסיכולוגיה התפתחותית וחינוכית

כדי להיות פסיכולוגים חינוכיים או התפתחותיים בישראל, יש חובה להשלים תואר שני באחד מהמסלולים האלה וכן לעבור הכשרה מקצועית מעשית, הנקראת גם פרקטיקום, בהיקף של 500 שעות. ההתנסות המעשית תחולק לשתי שנות לימוד, במהלכן תלמידי התואר השני ישלימו גם שיעורים עיוניים.

תנאי קבלה לתואר שני בפסיכולוגיה חינוכית או התפתחותית במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה (מל"א)

כדי להתקבל לתואר שני בפסיכולוגיה , על המועמדים להיות בעלי תואר ראשון בפסיכולוגיה או במדעי ההתנהגות עם ציון ממוצע של 89 ומעלה וכן ציון 90 במבחן המתא"ם. במידה והמועמדים קבלו 110 או יותר במבחן המתא"ם, הם יתקבלו גם עם ממוצע ציונים של 85.

אם המועמדים השלימו דוקטורט ויש להם תואר ראשון בפסיכולוגיה יש להם פטור ממבחן המתא"ם.

ניתן לגשת עם ציוני GREבמקום מבחן המתא"ם.

מועמדים שהשלימו תואר ראשון בפסיכולוגיה בחו"ל, צריכים ציון מתא"ם של 110 לפחות.

מתעניינים בלימודי תואר שני בפסיכולוגיה?

למעבר לעמוד תואר שני בפסיכולוגיה התפתחותית במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה

למעבר לעמוד תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית במרכז ללימודים אקדמיים

©כל הזכויות שמורות למרכז האקדמי אור יהודה

|

מפת אתר

|

צור קשר

|

המרכז לייועץ והרשמה 1-800-40-40-90

תג מדיה גרופ

בניית אתר:

הודעת עדכון והזמנה לכנס סטודנטים

 

סטודנטים, מרצים ועובדים נכבדים,

נבקש לעדכן אתכם כי בעלי התפקיד שפועלים לפי צו של בית המשפט מקדמים את ההליך עליו הורה בית המשפט של איתור מוסד אקדמי שיקלוט את הסטודנטים, המרצים והעובדים של המכללה.

בעלי התפקיד קיבלו בעניין זה פניות ממוסדות רבים ומכובדים, עובדה שמלמדת על איכותה של המכללה, המרצים בה והלומדים בה. בכוונת בעלי התפקיד להביא מהלך זה לגיבוש והשלמה כבר בשבוע הבא.

בינתיים גם פועלים בעלי התפקיד לשמר את פעילות המכללה כדי למנוע נזק לסטודנטים, כך שמבחני הסמסטר מתקיימים כסדרם.

נבקש להביא את הדברים בפני הסטודנטים גם באופן בלתי אמצעי במפגש שנערוך מחר בשעה 19:30 שיתקיים ברחבת הקמפוס.

 

ד"ר שלמה נס     עו"ד רענן קליר

 

בעלי התפקיד