המרכז לייעוץ והרשמה:

1800-40-40-90

ההבדל בין תיאוריה לקריירה - קמפוס אור יהודה 1800-40-40-90

שם:

טלפון:

אימייל:

תחום לימוד:

השאר לנו פרטים ונחזור אליך בהקדם

שם:

טלפון:

אימייל:

תחום לימוד:

תואר ראשון בלבד או גם תואר שני?

דף הבית >> קשרי תעשייה >> מאמרים >> תואר ראשון בלבד או גם תואר שני?

שאלת התואר השני עולה לרוב רק במהלך לימודי התואר הראשון. בתחילת הדרך כסטודנטים קשה לדמיין או או לתכנן מעבר ל- 3 השנים הראשונות, המהוות תקופה ארוכה ומלאת אתגרים בפני עצמה. יחד עם זאת, השאלה אם כדאי ללמוד תואר ראשון בלבד או להמשיך לתואר שני רלוונטית בכל שלב וחשובה לעתיד המקצועי.

התואר הראשון יספיק – לא תמיד נכון

תואר אקדמי מהווה דרישה בסיסית לעיסוק במקצועות מסוימים ובקבלה לחלק בלתי מבוטל ממקומות העבודה. זו הסיבה שמדי שנה מצטרפים עשרות אלפי סטודנטים לאוניברסיטאות ולמכללות במטלה לסלול את דרכם העתידית. אנשים שטרם באו בשערי האקדמיה נוטים לחשוב כי בתום שלוש שנות לימוד יהיו בידם הידע, הכלים וכמובן התעודה שתפתח את הדלת למקצוע המבוקש. אולם, לעיתים קרובות זו טעות. ישנם מקצועות בהם התואר הראשון באמת מספיק כדי להשתלב במעגל התעסוקה, להתחיל לצבור ניסיון ולעלות עם השנים בסולם הדרגות וברמת השכר. אבל בחלק גדול מהתחומים ללא תואר שני יהיה קשה מאוד להתקבל לעבודה נחשקת ולעיתים זה אפילו תנאי להתקדמות מבחינת היכולת למלא תפקידים מסוימים. לעיתים תואר ראשון אינו אלא תנאי בסיס, בבחינת מבוא אקדמי לקראת לימודים מתקדמים שיקנו את הכלים המעשיים לעיסוק בתחום, ופשוט לא ניתן לקבל הסמכה לעבודה בלי להמשיך לתואר שני. כדי לעשות סדר בדברים סקרנו כאן שלושה מקצועות שכיחים, שהתשובה לשאלה אם צריך בהם רק תואר ראשון – שונה.

פסיכולוגיה – תואר שני חובה

התמחויות הפסיכולוגיה למיניהן הן דוגמה לצורך ברור בתואר מתקדם. לימודי התואר הראשון נפרשים על פני שלוש שנים ובמהלכם מתוודעים הסטודנטים למגוון רחב של תחומים כגון תיאוריות אישיות, שיטות טיפול מרכזיות, פסיכו-פתולוגיה, סטטיסטיקה, פיזיולוגיה ותפיסה. מדובר בקורסים בסיסיים שמטרתם להוות מבוא בלבד והסטודנט מכיר אותם היכרות ראשונית ולומד באיזה תחום יש לו יותר עניין. מלבד זאת, הסטודנטים מקבלים התנסות מועטה ובסיסית בשטח, הכוללת ליווי אך לא טיפול באדם השרוי במצוקה נפשית. כלומר, מבחינת הפן המעשי - לימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה אינם מקנים תעודה המאפשרת לעסוק בתחום והבוגרים יוכלו לחפש תעסוקה במקומות רלוונטיים כמו מדריכי שיקום בהוסטלים, שממילא אינם דורשים  תעודה מיוחדת.

על מנת לעסוק במקצועות הפסיכולוגיה למיניהם חייבים לסיים גם את התואר השני ועוד 4 שנות התמחות, בין אם מדובר בפסיכולוגיה קלינית, ארגונית, חינוכית או אחרת. עוד חשוב לדעת כי תנאי הקבלה נוקשים למדי וכוללים מלבד ריאיון אישי גם ציונים גבוהים מאוד בתואר הראשון, שמשמש כמסננת אקדמית לקראת ההמשך. יחד עם זאת, התואר הראשון פותח דלת ללימודים בעוד מספר מקצועות טיפוליים, בין אם בתואר שני או בתעודה, עליהם נמנים למשל עובד סוציאלי קליני וטיפול באומנות. גם כאן יהיה צורך להשקיע עוד שנתיים או שלוש.

לימודי חשבונאות – התואר הראשון יכול להספיק

בניגוד לפסיכולוגיה, לימודי החשבונאות מהווים דוגמה לתואר ראשון שבאמת מכשיר את הסטודנטים לעיסוק בתחום עם סיום לימודיהם. על פי רוב מדובר בארבע שנות לימוד מאתגרות במיוחד, בהם נלמדים קורסים בתחומים כמו מימון, כלכלה, חשבונאות פיננסית וניהולית, ובתוך כך יש גם לבצע שתי שנות התמחות במשרד רואי חשבון. מעבר לכך, יש לעבור את מבחני לשכת רואי החשבון בישראל (לימודים בחלק מהמוסדות מקנים פטור ממספר בחינות). אמנם מדובר במאמץ גדול אך זו השקעה שמקנה הסמכה במקצוע נחשב ומבוקש בשוק. יחד עם זאת, בתחילת הדרך עומדת המשכורת הממוצעת במשרד רואי חשבון על פחות מ- 10,000 שקלים, ורק לאחר מכן עם צבירת הניסיון מטפסות המשכורות לסכומים משמעותיים יותר.

ובאשר לתואר השני, הוא אינו מהווה כאמור תנאי הכרחי לעיסוק בתחום ואין כל סיבה שבעלי תואר ראשון לא יוכלו להתקדם במשרד, להשתלב במוסדות, ארגונים ועסקים שונים ואף לפתוח משרד עצמאי משלהם. מאידך, בשנים האחרונות גוברת הדרישה למנהלים בעלי ידע בראיית חשבון לצד כלים לניהול משאבי אנוש, מערכות מידע, שיווק, מיזוגים ומימון בינלאומי. כלומר, מי שהמשיך לתואר שני באחד המסלולים הקיימים יזכה ליתרון מהותי על פני מתחרים במשרות ניהוליות בארגונים ויוכל ליהנות ממשכורות גבוהות יותר תוך השתלבות בתפקידי מפתח.

חינוך – למי שרוצה להיות מורה

לימודי תואר ראשון בחינוך נפרשים לרוב על פני שלוש שנים במכללות וארבע שנים באוניברסיטאות, המקנות תעודת הוראה. בנוסף, יש צורך לבצע התמחות במוסד חינוכי על מנת להתחיל לעבוד כמורה מן המניין. כלומר, מי שרוצה להיות מורה יכול בהחלט להסתפק בתואר הראשון, אך יש לקחת בחשבון כי המשכורות אינן גבוהות ועולות לאט ובהדרגה לאורך השנים. כמו כן, מגוון התפקידים מצומצם יחסית.

ובכל זאת לימודי התואר השני פותחים מגוון רחב של אפשרויות התמחות, למשל ניהול וארגון מערכות חינוך, ייעוץ חינוכי, בעלי צרכים מיוחדים, חינוך משלב, סביבתי ועוד. על כן, הבוגרים יכולים להתקדם לתפקידי ניהול של בתי ספר, להיות מטפלים במסגרות חינוך מיוחד, לשמש כמעריכי תכנים במשרד החינוך, ולהיות מורים בעלי ידע מעמיק יותר בכיתות העל-תיכוניות. עם זאת, ראוי לציין כי במקרים רבים לא ניתן להמשיך ללימודי תואר שני היישר אחרי סיום התואר הראשון ויש צורך להציג מספר שנות ניסיון במערכת החינוך.

 

מאמרים נוספים:

לימודי תעודה - למי מומלץ לבחור במסלול זה? >>

בחירת מסלול ומוסדים לימודים >>

 

©כל הזכויות שמורות למרכז האקדמי אור יהודה

|

מפת אתר

|

צור קשר

|

המרכז לייועץ והרשמה 1-800-40-40-90

תג מדיה גרופ

בניית אתר:

אל תתן לקריירה לחכות

השאר פרטים לשיחת יעוץ